Oyunlaştırma

Kendimi icat yapmış biri gibi hissediyorum ama aslında bulduğum kavramı başka bir yerde değil, bizzat kendimde keşfettim. Bu kavramın adı da oyunlaştırma, İngilizce’de gamification olarak geçiyor. Oyunlaştırma, oyun olmayan bir içeriğe oyun kurgulama tekniğiyle yaklaşma veya oyun öğeleri serpiştirmek demek. 1 Oyunlaştırma dünyada bir süredir var olan bir kavram, Türkiye’de de 2012 Mart ayı içerisinde Oyunlaştırma Konferansı yapılmış ancak konferansı düzenleyen Pixelplus’ın özel konukları arasında bu kalmış durumda. 2 Ancak benimle ilgili olan tarafı, hayatımda genel olarak oyunlaştırmayı zaten kendi kendime yaparken bunu bir iş olarak düşünmemiş olmam. Aslında klasik kavramlarla hep düşünerek, ya bir oyun tasarımcısı, ya bir oyun programcısı, ya oyuna benzer bir danışmanlık şekli hatta bir mülakat tekniği geliştirebilir miyim diye düşünmüştüm. Ama burada hep, var olan bir gerçekliğin farklı ifadeleri söz konusuydu. Ancak oyunu, belirli davranışları tekrar ettiğiniz bir alan, belirli davranışlara insanları yönlendiren bir araç olarak ele aldığınızda durum değişiyor. Dolayısıyla var olanı tanımlamak yerine, yaşanmış bir tecrübeyi yorumlamak yerine neden yepyeni bir tecrübe yaşatmayı düşünmemişim ki?

Haftalık yazılarımı kahramanlık, öykü anlatma gibi konuların üzerine inşa etmeyi düşünüyordum ve bunların hala değerli başlıklar olduğuna inanıyorum. Sadece şu var, kahramanlık ve öykü anlatma üzerine kurgulanabilecek bazı teknikler üzerinde düşünmüştüm ve bunlardan bir kişisel gelişim veya örgüt geliştirme aracı çıkar mı acaba diye düşünüyordum. Sonuçta öyküler ve kahramanlar kanımca belirli değerleri ve ana fikirleri temel alan kavramlar. Dolayısıyla var olanı bu çerçevede yorumladığınız zaman hayatta yaşananlardan destanlar, erdemli insanlardan kahramanlar yaratabilirsiniz.

Ancak, değerler ve erdemler ancak gerçekleşen olayların toplamında oluşan kavramlardır ve anti-kahramanların ağırlıkta olduğu günümüzde değer ve erdemler yerini çıkarlar ve hayatta kalmaya bırakmıştır. Ama durun! Belki yaptıklarınızı toplayıp biraz allayıp pullayarak sizi portföyümüzdeki bir kahramana dönüştürebiliriz: Örümcek Adam? Dr. Manhattan? V? Boğaç Han? Fatih Sultan Mehmet?

İşte bu iyi bir fikir gibi gözüküyordu, ama şu an çok da iç açıcı durmuyor. Şu anda düşünüyorum ve hep oynaya geldiğim oyunu oynuyorum: Yatmayı düşündüğüm vakitle şimdi arasına ne sıkıştırabilirim?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gamification

2 Kapak Konusu, Oyunlaştırma, Digital Age, Kasım12/04-54, S.72.

Leave a Reply

