Siftah

Baştan başlamak, ilk cümleleri yazıya dökmek hep zor. Mülakatlarda bile insanların ilk üç cümlesinin dikkate alınmamasını söylerler, bunu bildiğimden beri görüşmelerde hep başta havanın nasıl olduğundan konuyu açarım. Yazılarıma da benzer şekilde başlamanın uygun olacağını düşündüm.

Beni yazmaya iten birçok sebep var ve yıllardır karar vermeme rağmen başlayamadım. Insanın karar verip başlayamadığı, bu anlamda bende de ukte kalan çok şey var. Bu sefer önümde hazırlık yapıp ya yaptığımı değerlendirecek, en önemlisi de amacı netleştirmek için düşünecek kadar vaktim var. Yazmaya başlayana kadar aklımda bir sürü senaryo vardı. Ama farkettim ki, senaryo detaylarına konsantre olup, rolümü ezberleyerek bu işi tamamlamam olanaksız. Kara Şövalye filminde Joker, Harvey Dent gibi beni de ikna etti ki, plana göre gitmeye kendini zorlamak hayatın belki de en büyük şeytanı.1

Filmi izleyeli epey oluyor ama, geçenlerde tekrar göz atarken filmin bu bölümünü Sosyolojik bir kuram olan Etnometodoloji ile yeni ilişkilendirdim. Yüksek Lisans sırasında ödev konusu olarak incelediğim bu kurama göre hayatta olup biten hiçbir şey kurallı değil. Herşey kaos, ama insanlar kendi düşünce kalıplarında bu kaosu anlamlandırıyorlar. Ben de buradaki yazılarımda peşin kurallar aramak yerine aklımdakileri, belli ilkeler çerçevesinde paylaşırsam iyi olur diye düşündüm. Psikoteknik dersinde Ilhan Hoca’mın Psikoteknik ölçekler ile ilgili söylediği bir özelliği, ölçeklerin normal dağılıma uygunluğu idi. Bunu aramamızın sebebi de normal dağılımın doğaya uygunluk testi olması; insanların boy dağılımı, ağaçların ömür dağılımı, dedi normal dağılıma göredir. Buradan hareketle söyleyeceğim, sonuçta yazacaklarım en temelde insan davranışı ile ilgili, dolayısıyla hayatla ilgili. Bu sebeple de, yazıların hayatın yapısıyla uyumlu olması lazım.

Istiyorum ki ilgimi çeken herşeye burada yer vereyim. Elbette bu mümkün değil, o nedenle basit Google aramalarında karşımıza çıkmayan, bilgi olarak okuduğum, gördüğüm, sezdiğim ne varsa objektif dayanak ve kanıtlarıyla burada yer vermeye ve haftalık olarak yazılar eklemeye özen göstereceğim. Çerez niyetine küçük paylaşımlarım da olacak. Film izlerken kafama takılıp merak edip arkasını araştırdığım ünlülerin bilgilerini, medyada karşıma çıkmasını ya da çıkmamasını anlamadığım Pop unsurları da yazmak istiyorum.

Daha davranış kapsamlı bir yazıda görüşmek dileğiyle.

Kaynaklar:

Prof.Dr. Ilhan Erdoğan, 2005-2006 Psikoteknik Ders Notları, Istanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örgütsel Davranış Bölümü, Avcılar/Istanbul.

Alper Berber, Etnometodoloji – Harold Garfinkel, 2004-2005 Davranış Kuramları Dersi Dönem Ödevi, Istanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Örgütsel Davranış Bölümü, Avcılar/Istanbul.

Leave a Reply

